تبلیغات
از هر دری سخنی - نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نکنید...

تمام رویاهای ما میتوانند محقق شوند به شرط آنکه ما شجاعت دنبال کردن آنها را داشته باشیم


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :یوسف نصیری
تاریخ:جمعه 30 تیر 1391-12:48 ق.ظ

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نکنید...

///


گزارشی از ارتش آمریکا نشان داد که بعضی پزشکان به علت عدم آشنایی با ورزش، چگونگی انجام تمرینات ورزشی را در هوای گرم درک نمی کنند. علی رغم این موضوع، آنها به عنوان کارشناس تمرینات نظامی در هوای گرم، اطلاعات نادرستی به مردم می دهند که می توانند مضر باشند.

نیروی ارتش با خطراتی مثل شوک های حرارتی در هوای گرم روبروست که می تواند تعدادی از تازه سربازهای سالم و جوان را از بین ببرد.

مورد اول

یک سرهنگ آمریکایی گفت:" در سپتامبر ۱۹۹۹، دمای بدن یک تازه سرباز ۱۹ ساله بعد از ۵/۹ کیلومتر پیاده روی، به ۴۲ درجه سانتیگراد رسید و سپس فوت کرد.  " پزشکان به این نتیجه رسیدند که او در اثر شوک حرارتی و کاهش سدیم خون بواسطه دریافت آب زیاد، مرده است. کاهش سطح سدیم خون دراثر عدم دریافت نمک کافی بوده است نه نوشیدن آب زیاد.

مورد دوم

ژانویه سال ۲۰۰۰ ،  یک کارآموز ۲۰ ساله ارتش، برای گرفتن یک نمونه ادرار آزمایشگاهی، حدود ۱۲ لیتر آب را در طی مدت ۲ تا ۴ ساعت نوشید. بعد از این مدت او دچار بی اختیاری در دفع مدفوع، عدم هوشیاری و گیجی شد. سرانجام هم در اثر تورم مغز و ریه ها به علت کاهش سدیم خون، فوت شد.

مورد سوم

در مارس۲۰۰۱، سرباز ۱۹ساله ای بعد از ۵/۴۱ کیلومتر پیاده روی ، در حالیکه یک بسته سنگین با وزن بیش از ۴۰ کیلوگرم را حمل می کرد، فوت کرد. اگر چه در شروع این ۸ ساعت پیاده روی ، سر حال به نظر می رسید ولی به تدریج دچار تهوع و خستگی بیش از حد شد. فوراً او را به بیمارستان رساندند که در آنجا به حالت کوما رفت و نهایتاً روز بعد در اثر تورم مغز فوت کرد.وقوع این فوت ها به این دلیل است که شما هنگام نوشیدن آب فراوان بعد از تعریق زیاد، نمک کافی به همراه آن مصرف نمی کنید.

در مورد اول ، سرهنگ شوک حرارتی را اینگونه تعریف کرد: ( افزایش ناگهانی و کنترل نشده ی دمای بدن که مغز را می پزد.) وقتی که جریان خون بدن در معرض خطر قرار می گیرد، برای جلوگیری از شوک حرارتی، دیگر نباید ورزش کرد. یعنی اینکه، وقتی دمای بدن شروع به بالا رفتن کرد، خون گرم شما، عضلات را می سوزاند و به آنها صدمه می زند.

اگر در هوای گرم به همین منوال به ورزش خود ادامه دهید، دچار تنفس کوتاه و منقطع می شوید( نفس شما می گیرد) و به سختی نفس می کشید. در این موقع است که جریان خون در معرض خطراست. اگر به این علامت اعتنا نکنید، دمای بدنتان بالای ۴۱ درجه سانتیگراد می رود و مغزتان آسیب می بیند . در نتیجه دچار سردرد ، تصور لکه هایی درجلوی چشم ، شنیدن صدای زنگ در گوش، گیجی و بی حالی می شوید، در نهایت هم به طور ناگهانی بیهوش شده یا فوت می کنید !  پس چاره کار این است که وقتی احساس تنفس غیر عادی کردید ، ورزش را قطع کرده و ادامه ندهید.

کمبود مایعات باعث شوک حرارتی می شود، بنابراین پیشنهاد می کنیم درتمام مدت ورزش در هوای گرم، مایعات زیادی بنوشید.  نباید منتظر شوید تا احساس تشنگی کنید وبعداً مایعات بنوشید. زیرا شما زمانی احساس تشنگی می کنید که بین۹۰ تا۱۸۰ گرم ِ آب بدنتان از دست رفته باشند. در آن زمان وقت برای جبران این کمبود دیر است.

سرهنگ ارتش ذکر نکرد که شما به هنگام ورزش باید  نمک هم مصرف کنید. اگر شما آب را بدون نمک بنوشید، این آب به سمت مغز رفته وباعث تورم و مرگ می شود. مصرف نمک به همراه مایعات ، باعث می شود، غلظت نمک در خارج و داخل سلول های مغزتان یکسان باشد. نمک باعث می شود آب ، بین سلول ها و مایعات بدن پخش شود.

بنابراین، زمانی که ورزش می کنید خصوصاً در هوای گرم، مقدار زیادی مایعات همراه نمک بنوشید. مایعاتی را که بیشتر دوست دارید و نیز غذاهایی را که حاوی مقداری زیادی نمک هستند مثل آجیل شور و بادام زمینی شور، مصرف کنید.

وقتی جناب سرهنگ در مورد نوشیدن آب فراوان به سربازان هشدار می داد باید  می گفت همانطور که مایعات مصرف می کنید، نمک هم بخورید. فکر می کنم نصیحت او ، سربازان زیادی را می کـُشد آنهم قبل از اینکه بفهمند این حرف اشتباه است.

کارشناس تغذیه تبیان

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نکنید



منبع
http://www.parscloob.com/



نوع مطلب : سلامتی 

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.